Yoga Under Construction 12806 Pilates Yoga

Ontspanningsoefening

Smile! You have every right to do so!

Welkom bij Yoga under Construction. De volgende oefening kun je zittend of liggend uitvoeren. Voor het uitsluiten van omgevingsgeluiden adviseer ik je om de oefening met oordopjes te beluisteren. Zorg voor een aangename temperatuur in de ruimte waar je je bevind.

Neem voor jou een comfortabele houding aan, zittend of liggend. Zorg voor een gestrekte rug en geef je lichaamsgewicht af aan de grond. Ga met je aandacht naar je gezicht: is je kaak los, zijn de ogen ontspannen? De ogen zijn zacht gesloten. Spanningen en rimpels glijden van je gezicht af en maak je gelaat vriendelijk. Laat de inademing even lang worden als de uitademing. En laat iedere vorm van moeite los.

Kun je je een situatie herinneren waarin je een gevoel van vrijheid had, waarin je hart openging, stralend gezicht en een lichte glimlach opkwam? Bijvoorbeeld in een situatie met anderen of alleen, een bijzondere plek, of toen je mooie muziek hoorde. Denk eens terug aan het vrije gevoel wat je toen had, en vul je hele hart ermee.

Stuur jezelf een liefdevolle glimlach. Normaal gesproken zenden wij een glimlach naar buiten, naar anderen. Richt deze energie nu naar binnen en geef je zelf een warme glimlach.

Eerst stuur je je glimlach naar je hart en laat je je vrij en open worden in dit gebied. Kan je middenrif ontspannen door de warme toewijding van je glimlach? Dan ga je nog dieper en zend je de glimlach naar je buik. Laat een vrij, maar liefdevol contact ontstaan met je buik en je bekken. De glimlach verplaatst zich helemaal naar je voeten. Alsof je met beide voetzolen kunt glimlachen. Ga nu met je aandacht naar je handen. Laat ook daar een glimlach ontstaan. Misschien is er nog een andere plek in je lichaam die om een glimlach vraagt, stuur er daar dan ook één naar toe.

Het glimlachen breidt zich uit over je hele lichaam. Ervaar de sensatie. Keer terug naar je hart. Voel de ruimte in je borst, laat alles openen. Er ontstaat een stralen van binnenuit.

Voel ten slotte je hele lichaam. Is er iets veranderd door de oefening?

Maak je adembeweging groter en beweeg zo dat je je geleidelijk vrij maakt uit de houding.

And remember: Smile. You have every right to do so. Namasté.