skip to Main Content
Ontspanningsoefening Voor Het Slapen Gaan | Piekeren

Ontspanningsoefening voor het slapen gaan | Piekeren

Wat wijs dat je gekozen hebt voor deze oefening en graag wilt werken aan mentale hygiëne. Deze oefening wordt je aangeboden door Yoga under Construction Groningen en mijn naam is Gerri Douw. Laten we beginnen voordat je in slaap valt 😉
Je ligt in bed en het is tijd om te gaan slapen, maar je geest blijft je martelen met het onafgebroken repeteren van dezelfde gedachten zonder dat er een eind aan komt. Je denkt in cirkels en het leidt tot niets. Kun je wat je bezig houdt binnen twee minuten doen? Doe het direct! Kun je er op dit moment niets aan veranderen? Verandert het als je er aan blijft denken? Waarschijnlijk niet. Verander je kijk op het probleem; er is alleen nu, wat komt dat komt. Maar dat zijn allemaal mooie woorden, maar hoe doorbreek je het piekeren? Om echt terug te komen in het nu gaan we de volgende oefening doen:
Bij deze spierontspanningsoefening gaat het er om het gevoel van spanning en ontspanning van een spier te leren onderscheiden. Bij de oefening wordt dan ook telkens één spiergroep gespannen en daarna weer ontspannen. Span de spieren niet tot het uiterste aan. Een lichte spanning is voldoende. Voer de spanning langzaam op. Laat de spanning ook weer langzaam afnemen. Blijf op je ademhaling letten. Houd je ademhaling niet in bij het spannen van de spieren maar adem rustig door. Concentreer je dan op het gevoel van ontspanning dat in die spiergroep ontstaat. Het gevoel is voor iedereen anders; soms voelen de spieren zwaarder aan of de spieren voelen warmer. Je kunt elke oefening meerdere keren herhalen om het effect van de oefening beter te ervaren.

Onthoud dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachtes hebt. Je hoofd is gemaakt om ideeën te creëren, niet om ze vast te houden.

Back To Top